Verktøy for å være mer "her og nå" - Mariann Deila

Verktøy for å være mer “her og nå”

Hvor tilbringer du mest tid i tankene dine? Er du mest her og nå, tenker du mest på det som har skjedd, eller det som kommer til å skje?

Tid er et konsept vi mennesker har funnet opp, og er egentlig kun en sammenlikning av hendelser. For vårt indre organiserer vi sekvenser av hendelser – aktiviteter, handlinger, adferd etc. som har skjedd, som skjer akkurat nå og som kommer til å skje.

I de fleste kulturer sorterer vi tid i tre soner – fortid, nåtid og framtid.

Hva vi tenker om tid, og hvordan vi forholder oss til tid som konsept, har stor betydning for hvordan vi har det, og hvordan vi handler.

Opplever du å ha mye tid, eller lite tid? Har du tid, eller er det tida som har deg? Har du et positivt eller negativt forhold til tid?

Du kan øve opp fleksibiliteten

En sikker vei til stress er å planlegge flere gjøremål enn du har tid til. Det er fort gjort å gå i fella. Det kan være skikkelig vanskelig å prioritere og å si nei, og særlig til gode ting.

Å endre dette handler egentlig ikke om å bli god til å styre tida. I stedet handler det om å bli god til å styre seg selv – I TID.

For din egen bevisstgjøring, inviterer jeg deg til å gjøre følgende:

Tegn en sirkel med tre kakestykker, og gjør et anslag på hvor mange prosent du tilbringer i hver tidssone i løpet av en typisk dag. Hvor mye tid tilbringer du i nåtid, fortid og framtid?

Kunden min “Siri” ble bevisst på at hun levde mer i fortid og framtid enn hun ideelt sett ønsket. Hun anslå at hun var 50 prosent i framtid, 30 prosent i fortid og kun 20 prosent i nåtid. Hun hadde en tendens til å katastrofetenke om framtida. Hun bekymret seg for alt mulig som kunne gå galt, med helsa, med med forholdet til kjæresten, med barna …

Jeg spurte henne:

“Hvordan ønsker du å ha det?”

“Jeg ønsker å være 60 prosent her og nå, 30 prosent i framtida og kun 10 prosent i fortida”, svarte hun.

“Hva hvis du kunne leve mest i NÅTID, ha et øye for framtida, og som hovedregel bruke fortida for læring? Hvilken forskjell ville det gjort?”

“En enorm forskjell”, svarte hun, “jeg ville fått mer ro og hadde klart å glede meg mer over her og nå.”

Det fine er at det er mulig å øve opp fleksibiliteten til hvordan vi tenker om og i tid.

Kontrollspørsmål som verktøy

Jeg synes dette er et fint verktøy:

  • Hver gang tanker om fortid dukker opp, spør deg selv: Kan jeg lære noe av det jeg tenker på? Hvis ikke, gi slipp på tanken.
  • Når tanker om framtid dukker opp, spør deg selv: Er dette nyttig planlegging? Eller driver jeg med katastrofetenkning og begrensende spådommer? Hvis sistnevnte gjelder, gi slipp.

Bestem deg for følgende kriterium:

«Jeg tenker på framtida når jeg planlegger».

Resten av tida tilbringer du her og nå 🙂 

Høres det nyttig ut?

Hvordan minne deg selv på dette? Et tips er å føre dagbok for å holde fokuset.

Med øving, blir du bedre.

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *