fbpx

Hva er dine helsemål for 2019?

Har du tatt deg tida til å reflektere over hva du ønsker for egen helse i det kommende året?

Et mål uten en plan, er kun et ønske. Konkretiser hva du ønsker å oppnå, og hvilke spesifikke steg du trenger å ta for å komme dit.

Her er noen refleksjonsspørsmål for din bevisstgjøring.

1) På en skala fra 1-10, hvor tilfreds er du med egen helse per i dag?
2) Hva er du mest fornøyd med å ha fått til for egen helse i 2018?
3) Hvis du skulle velge én ting å videreføre eller begynne med i 2019, som du vet har positiv effekt for din helse, hva er det?

Hva er status for min helse?

Mine svar på spørsmålene per januar 2019 er:

1) 8,5. Jeg har trøblet med korsryggen i høst, og den har gradvis blitt verre til tross for at jeg har tilpasset treningen. Dette setter sine begrensninger særlig for tyngre styrketrening. Bortsett fra det er jeg dypt takknemlig for at helsa akkurat nå oppleves som veldig bra, både fysisk og mentalt.

2) Jeg er veldig fornøyd med at jeg denne høsten har hatt en god balanse mellom jobb og fritid. Jeg har prioritert hardere, sagt nei til «sideprosjekter», og satset alt på kjerneområdene i egen virksomhet. Jeg har hatt et lavt stressnivå, og har følt at jeg stort sett er i forkant i hverdagen. Jeg har prioritert søvn høyere i høst, og har sovet 7-8 timer hver natt (nå er ungene mine blitt så store at jeg får sove uforstyrret). Jeg har ikke vært forkjøla i vinter, som er første gang på mange år. Lavt stressnivå og nok søvn tipper jeg har hatt god virkning på immunforsvaret.

3) Det viktigste for meg i 2019 er å videreføre det jeg har gjort i høst. Fortsette å satse knallhardt på kjerneområdene. Ha klart for meg hva jeg sier JA til og hva jeg sier NEI til. Jeg har laget en plan som definerer mine satsingsområder innen gitte rammer. Jeg har for eksempel et avklart forhold til hvor mange arbeidstimer jeg ideelt jobber i løpet av en uke i høysesong og lavsesong (for det varierer), basert på prøving og feiling. Disse erfaringene har lært meg hvordan jeg fungerer best.

Når det gjelder ryggen, vil jeg fortsette å lytte til den og tilpasse treningen deretter. Ryggen blir heldigvis ikke vondere av å løpe. I en periode framover vil jeg derfor prioritere mer løping.

Hva er dine refleksjoner??

Handlekurv
Skroll til toppen