fbpx

Flauheten over drømmekroppen

Se bokbadet der jeg avslører tanken bak undertittelen til boka mi Prosjekt sterk, som lover deg åtte uker til drømmekroppen. 

 

Vinteren 2015. Jeg befinner meg på et treningssenter i Porsgrunn, og er nettopp ferdig med en trening i forbindelse med lanseringen av den første boka mi, Prosjekt sterk.

Spørsmålet stilles av en kvinnelig deltaker i 50-årene. Hun snur opp og ned på boka hun holder i hendene, før blikket omsider blir hvilende på forsiden. Hun ser kritisk ut der hun står med rynkede bryn og hodet på skakke.

Jeg kjenner en flauhet bre seg i magen, jeg slår blikket ned, og kremter usikkert. Før kvinnen rekker å si noe mer, begynner jeg å unnskylde meg:

«Ja, men det er ikke sånn jeg mener det, det skjønner du straks du begynner å lese boka. Forlaget mente undertittelen var en sikker salgsvinner.»

Jeg hadde lenge en ambivalent bismak over Prosjekt sterk på grunn av undertittelen. Jeg fryktet at folk skulle tillegge meg motiver og verdier jeg ikke hadde.

Jeg fryktet at folk ville misforstå budskapet, og tenke at jeg var overfladisk og opptatt av kvikkfiks. Det stemte jo ikke. Og bokas innhold legger heller ikke opp til det.

Tidligere i år ble jeg intervjuet i et bokbad i forbindelse med Mammutsalget. Her forteller jeg mer om hva som er tanken bak undertittelen, og hvordan «8 uker til drømmekroppen» fungerer i praksis.

Jeg snakker også om andre bøker jeg liker, i tillegg til at forfatter Thor Gotaas er en artig skrue. Se intervjuet her.

Har du ikke lest Prosjekt sterk? 

I så fall har jeg nå SUPERTILBUD på den, i anledning at jeg nettopp bestilte en stor levering som står stablet i boden min. Jeg sender deg signert eksemplar til kun 149 kroner! Husk å skrive inn postadressen din ved kjøp, samt navnet på den jeg skal signere den til 🙂 

Hva skjedde med den flaue bismaken? Vel, jeg klarte å snu på egen tankegang. Jeg trengte jo ikke å tolke kommentarer fra folk på den måten jeg gjorde.

I stedet valgte jeg å tenke at spørsmål om undertittelen er det samme som engasjement, og engasjement vekker nysgjerrighet! Bokas forside bidro nok sitt til at Prosjekt sterk fikk oppmerksomhet, som igjen bidro til at flere faktisk leste den og fikk utbytte av verktøyene i boka.

Jeg bestemte meg for å eie tittelen, stå for den, fordi jeg vet intensjonen bak, og den er lett å snakke om.

Prosjekt sterk solgte veldig bra. Den lå tre uker på bestselgerlista og havnet også på lista over de 15 mest solgte sakprosabøkene i første halvår 2015 :-). Dermed nådde boka ut til mange, akkurat slik jeg ønsket, til tross for både frykt og tvil underveis.

Jeg tenker at denne historien har overføringsverdi til noe mange gjør: Å begrense seg selv i frykt for andres antatte reaksjoner. Det er når vi glemmer vår egen intensjon med det vi gjør, og blir handlingslammet av frykten for å bli misforstått og/eller latterliggjort. Kjenner du deg igjen? Kanskje har du stoppet deg selv fra å dele noe på sosiale medier, eller du lar være å ta ordet i en sosial forsamling?

Min invitasjon til deg er å øve på å handle på tross av frykten. Våge å være mer synlig og ta plass. Hvis du kjenner frykt, se på følelsen som en påminnelse om at du strekker i komfortsonen din, og at du er i vekst. Og legg merke til forskjellen.

Hva kan være en god situasjon for deg å øve i? 

 

 

Handlekurv
Skroll til toppen